maandag 7 januari 2013

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Tweede idee:

Wij als mens zullen de oorzaak van een probleem nooit naar ons toetrekken. De schuld ligt bij de anderen. We zullen de situaties ook zodanig omkeren om de oorzaak bij de anderen te leggen.

Hiermee ga ik akkoord omdat het in onze natuur zit. Dit komt door ons oerinstict (instinct om te overleven). We gaan namelijk onszelf gaan verdedigen om de gevolgen niet te moeten dragen. Heel vroeger (tijd van de oermensen) was het zo dat wanneer je iets misdeed, je de dood als gevolg kon hebben. Dit instinct is in de mens gebleven. We gaan ons beschermen door de oorzaak van een probleem in iemand anders zijn schoenen te schuiven.
Eigenlijk doen we aan projectie. We projecteren onze problemen op iemand anders om zo zorgloos te leven. Nu dit is niet de juiste manier. We moeten leren toegeven wanneer we fout zijn en eigenlijk al eens goed denken voor we iets doen. Als je op voorhand goed denkt over je acties zal je de domme dingen al niet uitvoeren.

Een voorbeeld: je hebt een stuk van een taart opgegeten zonder dat je wist voor wie het was. Het bleek dat het een taart was voor je jarige oma. Je mama komt thuis en begint te krijsen en te tieren over wie er een stuk heeft gegeten van de taart. Nu heb je 2 opties: 1. bekennen 2. projecteren. Wat ga je doen?
Je zal waarschijnlijk niet onmiddellijk de waarheid vertellen maar het proberen in de schoenen te schuiven van je broer of zus. 


1 opmerking:

  1. Ik ben het volledig eens met je mening !
    Leuk dat je er en voorbeeld aankoppelt !

    Groetjes
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen