maandag 7 januari 2013

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Derde idee:

Voor richtingen zoals letteren, Geschiedenis en Filosofie zouden studenten meer moeten betalen.

Ik ga hier niet mee akkoord. Het is niet omdat je geïnteresseerd bent in deze richtingen dat je daarom meer moet betalen. Waarom zou dit in godsnaam moeten? Ik heb al altijd geleerd om zelf je eigen beslissing te maken. Niet je ouders, niet je vrienden maar jijzelf. Het is net alsof ze studenten willen tegenhouden om die richtingen te volgen. Misschien is het een soort afschriksysteem, maar dit is verkeerd.

Een goeie oplossing zou zijn om eventueel toelatingsexamens te organiseren. Zo komen diegene eruit die het echt willen en kunnen. Dat zou een goeie aanpassing zijn voor deze richtingen.




2 opmerkingen:

  1. Maar als er in de maatschappij geen behoefte is aan mensen met een opleiding filosofie of geschiedenis, zullen mensen met die opleiding werkloos zijn. Dan hebben ze veel aan de maatschappij gekost tijdens hun studies, maar ook na hun studies kosten ze opnieuw geld aan de maatschappij, want ze moeten een werkloosheidsuitkering krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klopt inderdaad dat deze richtingen veel geld kosten aan de overheid. En het zou inderdaad een verspilling zijn van geld om studenten dit te laten leren als ze toch geen werk zullen vinden.

    Maar met die werkloosheidsuitkering ben ik deels akkoord en niet akkoord.

    Akkoord: Als je echt niets anders wilt doen dan deze richting, zal je veel tijd nodig hebben voor jezelf om te denken over wat je in de plaats kunt doen. Dus zal je een langere periode een werkloosheiduitkering moeten krijgen.

    Niet akkoord: Je hebt een bachelor gehaald en het is niet omdat je jouw richting niet in de praktijk kunt realiseren dat je niets anders kunt doen. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om te gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen