zaterdag 12 januari 2013

Mens en lijden: Oscar et la dame rose

Gisteren keek ik naar de film 'Oscar et la dame rose'. Deze film was zeer mooi en ik kreeg de krop in de keel. Het verhaal was gewoon pakkend om een jongen met leukemie te volgen tijdens zijn laatste twaalf dagen. Het is een zeer aangrijpend verhaal en zeker een aanrader ondanks dat het een franstalige film is.

Korte beschrijving:

Het verhaal zelf gaat over een jongentje genaamd ‘Oscar’. Hij heeft leukemie en zal binnen de 12 dagen sterven, een zeer moeilijke situatie. Zijn ouders worden geïnformeerd over het feit dat hij dood zal gaan. Ze zijn heel verdrietig en willen Oscar nog niet onmiddellijk zien omdat ze het moeilijk hebben met het feit dat hij zal sterven. Oscar hoort dit allemaal en is zeer teleurgesteld in zijn ouders. ‘Ik haat ze!’ zoals hij zelf citeerde. Hij praat met niemand meer en wijgert alle medicatie voor zijn pijn. Hij wil enkel en alleen maar praten met de mevrouw in roze die hij eerder die dag ontmoet had. Er ontstaat tussen die 2 een band en ze hielpen elkaar de laatste 12 dagen van zijn leven.

Deze franstalige film was een topper. De regisseur, Eric-Emmanuel Schmitt, slaagde er zeker en vast in om een mooie verfilming te maken van het boek ‘Oscar et la dame rose’. De emoties spatten het scherm uit en liepen uit van verdriet en lijden tot verliefdheid en vrolijkheid. Er komen dus veel verschillende thema’s aan bod. Het is een goede film voor jong en oud en om eens stil te staan bij de mensen die leukemie hebben. Daarom raad ik het aan om deze film zeker eens te bekijken.

Hier heb je alvast de trailer:



vrijdag 11 januari 2013

Mens en zingeving: PKG-schaal

 
Hier zien jullie mijn ingevulde PKG-schaal. Mijn schaal ziet eruit als bij de meeste mensen. Wat duidelijk opvalt is dat ik vrij symbolisch denk over geloof en niet alles lettelijk neem. Ook neig ik eerder naar de ongelovige kant, maar dit wil niet zeggen dat ik niet meer geloof. (Zie andere post over mens en zingeving)

Mens en natuur: Sing for the Climat

 
 
Dit zijn de leerlingen van mijn stageschool die zingen voor een beter klimaat. July de Tand poste namelijk het gewoon liedje (van sing for the climat) op haar blog en dat bracht me op het idee om ook dit filmpje te posten. Hierin zie je dat de kinderen dit lied meezingen en eens stilstaan bij de natuur. Het lied zelf gaat over kinderen (en volwassenen) die moeten rijzen, wakker worden om een betere toekomst te maken.

Mens en medemens: Move tegen pesten

 
 
In mijn school hebben ze de 'Move tegen pesten' gedanst. Samen dansten ze tegen het pesten met de gedachte dat iedereen iemand is. Ik zelf vond dit een zeer goeie actie van ketnet. Het liedje heeft een goeie boodschap weer, namelijk 'waarom pest je iemand, want het is niet cool!'. Maar het gaat er ook over dat iedereen gelijk is en dat er niemand mag uitgesloten worden.

dinsdag 8 januari 2013

Mens en samenleving: Wat is voor mij het belangrijkste kenmerk in de samenleving?


Wat is volgens jou het belangrijkste kenmerk van de samenleving waarin wij leven?
Ik vind het goed dat niet alles meer onder religie valt. Zo kunnen we vrij denken over dingen zoals bij wetenschap, kunst, enz… Zo zijn we vrijer omdat we niet telkens erop moeten teruggrijpen. Het verschil is nu dat we er mogen op teruggrijpen, maar het moet niet. Vroeger stond alles in verband met geloof. Ik vind het momenteel veel beter. We hebben zo een vrijere samenleving.

Ook vind ik de distantiezones zeer belangrijk. Indien we ze niet hadden zouden we geen privé meer hebben. Bij wijze van spreken zou iedereen gewoon aan jou mogen komen, je intieme zone betreden. Het is dus goed dat we de omgeving opsplitsen in verschillende zones. Zo structureren we de omgeving en kunnen we bepalen tot waar mensen  mogen komen. Wanneer iemand in je intieme zone mag zal die waarschijnlijk wel je partner zijn of in de persoonlijke zone een vriend(in).   

Wat is volgens jou het belangrijkste kenmerk van een ‘goeie’ samenleving?
De distantiezones vind ik het belangrijkste element. Zo kan je de verschillende mensen, in je omgeving, plaatsen in een bepaalde zone. Zo definieer je ook de band met die persoon (zie hierboven). Ik vind het belangrijk dat we dit doen. We geven de samenleving op die manier een soort structuur.

maandag 7 januari 2013

Mens en zingeving: Waarin/in wie geloof je?

Ik geloof in een leven na de dood. Ik denk dat we terugkeren als nieuwe mensen. We weten niets meer van ons vorig leven. Juist onze ziel leeft verder in een ander wezen. Eigenlijk komt mijn mening wat overeen met die van de joden. Zij geloven in reïncarnatie, ze geloven erin dat ze terugkeren in een andere mensenvorm. Welke mensenvorm hangt af van hoe ze zich in een vorig leven gedroegen.


Verder geloof ik in een God. Niet dat hij echt bestaat, maar het symbool omtrent God. Ik bedoel hiermee dat God een soort symbool is waar iedereen naar op zou moeten kijken. God is iemand die staat als teken van goed, behulpzaam en liefde. Wij als mensen moeten dit ook allemaal kunnen. Daarom kijk ik op naar hem. Ik wil ook mijn best doen om goed, behulpzaam en liefdevol te zijn in mijn leven.

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Vierde idee:

Hoe groter de inkomensverschillen, hoe meer mentale stoornissen er zullen zijn. Zoals tienerzwangerschap, agressie, drugs, pillen, kindersterfte...

Ik ga akkoord omdat er een kloof ontstaat tussen arm en rijk. De arme mensen zijn zwakker voor die mentale stoornissen omdat ze bijna tot geen geld hebben, Dat is een probleem. Door die problemen gaan ze een uitweg zoeken om de problemen te vergeten, maar dit gebeurd op de verkeerde manier. Mensen gaan beginnen drinken, agressie gebruiken, pillen slikken, enz... allemaal uit miserie.

Rijke mensen zullen die problemen minder hebben omdat ze toch geld genoeg hebben. Zij hebben weinig tot geen problemen want ze kunnen zich alles veroorloven. Ik zeg niet dat het niet kan, maar de kans is veel kleiner dat het gebeurd.

Ik ga niet akkoord omdat niet alle arme mensen grijpen naar een uitweg. Er zijn ook mensen die ertegen vechten en zichzelf omhoog werken.