Ik koos voor de casus: taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
Wel eerst en vooral zou ik willen weten welke situatie er achter zit. Het kan door verschillende omstandigheden zijn dat een leerling zijn opdracht niet gemaakt heeft. Er kan plots iets ergs gebeuren zoals: een overlijden van iemand dichtbij, of je wordt ziek, enz... Dan zou ik als leerkracht inderdaad die leerling respijt geven. Hij kan er niets aan doen ook al denken sommige leerkrachten er anders over. Een paar leerkrachten gaan ervan uit dat de leerlingen genoeg tijd hadden om de opdracht te maken, want ze wisten het al lang op voorhand. Bij ziekte is dit meestal het geval. Indien een leerkracht zo zou reageren bij het overlijden van iemand dichtbij de leerling zou ik dit onmenselijk vinden. Die leerkracht mag van mijn part opkrassen want hij heeft geen inlevingsvermogen.
Maar eigenlijk is het dan ook wel niet rechtvaardig tegenover leerlingen die wel hun taak ingediend hebben op de vastgelegde dag. Deze leerlingen waren wel in orde. Wanneer je dan nog taken accepteert na de deadline kunnen die leerlingen protesteren. Het is ook wel normaal dat ze dit doen. Indien je werk met de studies zoals ik hierboven zei kan het die leerlingen een soort compensatie-gevoel geven. Ik bedoel hiermee dat de leerlingen die de taak niet hebben gemaakt toch iets moeten doen wat niet erg prettig is. Dit komt dan in compensatie met leerlingen die wel in orde waren.
Ik kan besluiten dat het werken met 'studie geven' een goeie oplossing is en tevens rechtvaardig. Het is rechtvaardig voor de leerlingen die de taak wel ingediend hebben en rechtvaardig voor diegenen die het niet gedaan hebben.
Simon
BeantwoordenVerwijderenIk ga deels akkoord met je stelling. Het kan inderdaad goed zijn dat leerlingen/studenten een taak te laat indienen door ziekte, sterfgeval...
Het is dan ook volkomen normaal dat deze leerling/student de taak later mag indienen. Het zou inderdaad niet mooi zijn moest een docent/leerkracht deze dan niet meer willen aanvaarden. Dit is met andere woorden geen respect hebben voor de student in kwestie.
Toch vind ik echter dat we in KATHO (de meeste) taken op tijd te horen krijgen. Heel vaak horen we mensen zeggen ' ja maar ik ben niet goed in plannen'. Sorry, maar voor mij is dit geen enkel excuus. Het is voor iedereen hetzelfde. We krijgen de taken op dezelfde datum te horen en moeten ze ook samen indienen.
Als docenten een taak later aanvaarden van een student die geen geldige reden heeft, wek je bij mij ook argwaan op.
Natuurlijk wie een geldige reden heeft als sterfgeval, ziekte... kan je hier niet voor afstraffen.
Maar het is wel respectvol tegen over de docent om dit te laten weten op voorhand.
Liesa
Liesa
BeantwoordenVerwijderenStel nu dat er een leerling is die heel slecht is in plannen. Die leerling weet al 2 maand dat hij een taak moet indienen maar hij wacht tot een week voor de deadline om te beginnen. In die week wordt hij heel ziek of sterft er iemand van zijn familie. Moet je die leerling dan een 0 geven omdat hij niet goed kan plannen? Verbeter me als ik je verkeerd begrijp.
Groetjes Jeremy
Jeremy
VerwijderenNee, als het inderdaad zo is dat er zich een sterfgeval of ziekte voordoet en deze leerling laat dit tijdig weten, moet er zeker geen 0 volgen en moet er een kans zijn om dit gewoon later in te dienen. Als docenten dit niet zouden begrijpen wil dit zeggen dat er heel weinig wederzijds respect zou zijn.
Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat een deadline voor iedereen hetzelfde is. Als je 2 maand op voorhand een opdracht krijgt hoef je hier zeker niet onmiddellijk aan te beginnen. Maar je steekt jezelf wel een beetje in de problemen als je te lang wacht om eraan te beginnen. Het is dan ook niet echt eerlijk tegen over andere studenten als je om zo een reden uitstel zou vragen. Er hoeft zeker geen 0 te volgen, maar het is logisch als er iets van punten afgetrokken zal worden.
Ik zou gewoon zeggen leg een agenda aan en schrijf onmiddellijk de indien data erin.
Groetjes Liesa
Als je te laat indient zonder reden dan vind ik dit ook niet fair ten opzichte van de andere studenten. Een agenda bijhouden is een goed idee maar ik denk dat je dan echt de discipline moet hebben om die agenda goed bij te houden. Ik denk dat het beter is dat persoon die slecht kunnen plannen hulp krijgen van de school.
VerwijderenSimon ik ga volledig met je akkoord. Ik denk dat een leerkracht genoeg kan meeleven met een leerling als het een ernstige situatie. Ik vind ook dat een leerkracht consequent moet zijn wanneer een leerling te laat indient zonder geldige reden. Ik vind niet dat die leerling dan een 0 moet krijgen maar hij kan bijvoorbeeld maar de helft van de punten verdienen. Dat is mijn mening. Een leerkracht kan bijvoorbeeld een leerling die te laat indient helpen plannen.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Jeremy