Volgens mijn test, van de ecologische voetafdruk, verbruiken wij thuis iets meer dan de gemiddelde Belg. Persoonlijk had ik dit niet echt verwacht. Ik dacht dat we onder het gemiddelde zouden scoren maar dit bleek niet zo te zijn. Zelf zet ik me wel altijd in om zoveel mogelijk met de fiets ergens naar toe te gaan. Dit doe ik om de auto niet te moeten gebruiken en om sportief te blijven. Ik zal dit ook door blijven doen wanneer ik mijn rijbewijs heb.
Nadat ik het artikel had gelezen was ik geschrokken van hoeveel hectare 9000 personen samen hadden bespaard door 40 dagen minder vlees en vis te eten. Ik deed echt mijn ogen open van verbazing want 160 hectare is echt wel veel. Zelf zou ik het zeer moeilijk hebben denk ik om 40 dagen geen vlees of vis te eten, want dat eet ik echt verschrikkelijk graag. Toch zou ik het wel eens willen proberen maar dan misschien met een week beginnen ofzo.
Ik ben volgens het artikel een 'geremde hoper'. Dit betekent = "Ze vinden milieu belangrijk en zijn bereid om een inspanning te doen, maar dat weerspiegelt zich niet in hun gedrag. Het zijn jongere, eerder welgestelde en hoger opgeleiden zonder kinderen." Dit betekent dat ik wel iets wil doen om de natuur te redden maar ik doe het niet. Ik denk dat dit komt omdat we er niet altijd bij stilstaan dat de natuur afziet. We zijn zo dingen gewoon dat we vergeten te denken. Bijvoorbeeld lang onder de douche staan, veel lichten laten branden,... We moeten proberen zuiniger te zijn en meer denken aan de natuur.
Uiteenzetting Tim Jackson
De argumenten die Tim Jackson aangeeft voor te streven naar die economie is de waarheid. We gaan meer en meer energiebronnen uitputten om zo meer dingen te kunnen produceren voor de consumptiemaatschappij. De nieuwe producten worden dan gekocht door de consumenten. En dit gebeurd zeer dikwijls om bij de groep te horen. Vele mensen zijn met andere woorden bang om uitgesloten te worden.
Dat de mensen willen leven in
welvaart gaf Tim Jackson aan in zijn uiteenzetting. De blijvende hoop op welvaart. Maar voor die welvaart moeten er veel dingen wijken zoals De taal van goederen is volgens hem een symbolische taal. Waarom een symbolische taal? Omdat de mensen, zonder schaamte, maar door blijven consumeren. Ze gaan vanalles kopen waardoor er vele mensen in het rood komen te staan en zelf geen spaargeld meer hebben. De mensen willen zelf dingen kopen met geld dat ze niet hebben. Dit allemaal om indrukken te creƫren, die niet blijven, op mensen die we niet eens kennen. Dit is dus fout!
We moeten groeien
naar een samenleving die een doel heeft en minder materialistisch is ingesteld.
Om te beginnen, moet er veel meer gekeken worden naar het milieu. Dit is een taak van elke mens op de wereld. Je kan bijvoorbeeld spaarlampen gaan gebruiken i.p.v. gloeilampen.
Maar de overheid speelt ook een grote rol in het milieu. Eens de overheid maatregels zullen treffen zal het volk automatisch volgen. Het is dus aan de overheid om te starten met die maatregels.
Tim Jackson, maar ook
Peter Tom Jones en Vicky Demeyere streven naar een economie met als doel (tevens de enigste) een
duurzame, realistische levensstijl met een visie op wat het betekent om mens te
zijn.
Tim jackson heeft mooi zijn visie over de economie uitgelegd, maar die moet ook uitgevoerd worden. Iedereen moet zijn steentje bijdragen. Wanneer we dit met iedereen doen maken we een betere wereld. De theorie is er nu nog de praktijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten