zondag 6 januari 2013

Mens en lijden: mijn visie op lijden

Beste bloggers

Ik ben op 19 novermber 2012 naar een lezing gegaan over "als de dood zich opdringt". De lezing werd gehouden door Bert Verhaegen. Die meneer dacht op dezelfde manier over de dood zoals ik. Hij zei dat we moeten proberen van alles te genieten. Ook van de momenten wanneer het eens minder gaat. Zelfs op die momenten zijn er nog altijd goeie dingen, maar die ben je niet meer bewust. Voorbeelden hiervan zijn: je ademt waardoor je kan leven, Je wandelt waardoor je kan verplaatsen, Je spreekt waardoor je met anderen kunt communiceren. Deze dingen hebben we nog allemaal maar ze zijn zo "gewoon" dat we er ons niet meer van bewust zijn. Dus zoals hij zegt probeer te genieten van elk moment want er is altijd wel iets goed en dat moet je proberen te zien.

Hij vertelde ook over mensen die weigeren om organendonor te worden. Die mensen zijn bang om dingen van hunzelf te verliezen, maar eigenlijk kunnen ze andere mensen redden. Waarom zou je het niet doen? Je bent er, om het cru te zeggen, niets meer mee wanneer je gestorven bent.
De meeste mensen denken daar niet graag na over de dood. Het kan nochtans op gelijk welk moment toeslaan, maar wanneer weet je niet. Stel nu dat je plots overlijd en er is iemand die iets van jou zou kunnen gebruiken wat dan? Dan moet er iemand anders bepalen of ze iets van je mogen nemen of niet. Ze weten het dan niet wat jij wou omdat je er niet over wou praten. Ik ben akkoord met meneer Verhaegen dat we inderdaad daar eens moeten bij stilstaan en dat het niet verkeerd is om erover te babbelen.

Misschien denken er mensen dat ze hun organen nog nodig hebben in een ander leven. Maar ik denk dat je helemaal opnieuw geboren wordt. Het enige wat blijft is je ziel. Alleen weet je niets meer van je vorig leven. Je begint weer als een tabula rasa (een ongeschreven blad). Daarin geloof ik!

Persoonlijk vind ik het jammer wanneer mensen opgeven omdat ze lijden. Veel mensen zouden zich, vandaag de dag, om het leven brengen omdat ze het leven niet meer aankunnen. Maar voor die mensen zou ik zeggen dat er nog altijd mensen zijn die om je geven en niet alles is slecht zoals ik hierboven al zei.  Daarom post ik dit liedje om mensen die het zwaar hebben in het leven terug wat moed te geven. Want zoals in het liedje wordt gezegd "Hold on if you feel like letting go, Hold on it gets better than you know"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten